כל מה שרציתם לדעת על אתגר22+

שוקלים להירשם לאתגר, אבל לא בטוחים אם זה מתאים לכם? לפניכם תשובות לשאלות נפוצות שיעזרו לכם להחליט. יש לכם שאלות נוספות? מוזמנים לשתף בתגובות!

התנהלות האתגר

איך בדיוק מתנהל האתגר?

אחרי שתמלאו את טופס ההרשמה ייפתח אוטומטית חלון לקבוצת פייסבוק סודית, שתלווה אתכם לאורך ימי האתגר. תבקשו להצטרף, ואחרי שנאשר אתכם (סבלנות… לפעמים זה לוקח יום-יומיים) תוכלו להיכנס לקבוצה. בקבוצה חברים עוד אנשים כמוכם שרוצים להתנסות בתזונה טבעונית, ולצדם צוות מדריכים, שכולל טבעונים ותיקים ותזונאיות קליניות שישמחו לענות לשאלותיכם. בהמשך תקבלו הודעה מהמדריך האישי שלכם, שיעזור לכם בקשיים ספציפיים אם יתעוררו כאלו. בכל יום נפרסם בקבוצה אתגר יומי או טיפ קטן שילמד אתכם משהו חדש על טבעונות, כדי שלאורך ימי האתגר תוכלו להתנסות בכל ההיבטים של אורח החיים הטבעוני. האתגר היומי יישלח אליכם גם במייל.
 

מה זה אומר ליווי של תזונאית? אפשר לקבוע איתה פגישה?

התזונאיות נותנות מענה לשאלותיכם במסגרת קבוצת הפייסבוק, ומספקות מידע ועצות לתפריט טבעוני מאוזן. באלבומי הקבוצה תמצאו אלבום בכותרת "פינת התזונאית", שמרכז תשובות לכל השאלות הבוערות כגון מאיפה טבעונים משיגים חלבון, איך נמנעים מאנמיה ואילו דגשים רלוונטיים לספורטאים.
אם אתם סובלים מבעיות בריאותיות ספציפיות, או שיש לכם צורך בתפריט מותאם אישית – האתגר לא יוכל להוות תחליף לייעוץ תזונתי פרטני, ואנו ממליצים לכם לקבוע ייעוץ תזונתי אישי דרך אנונימוס או לפנות לאחת התזונאיות ברשימה. אבל עדיין, ממש כדאי להשתתף גם באתגר במקביל.

אם אני לא רוצה להשתמש בפייסבוק, אפשר להצטרף לאתגר בכל זאת?

אמנם אתם יכולים להשתתף באתגר דרך המייל בלבד (רק תוודאו שההודעות לא מגיעות בטעות לתקיית הספאם), אבל מהניסיון שלנו, אין תחליף לייעוץ והתמיכה שאנחנו נותנים לכם בקבוצה. גם אם תיכנסו לפייסבוק לרבע שעה פעם ביום, זה מספיק לגמרי: להסתכל מה המשתתפים האחרים כתבו, לכתוב שאלות, לקבל רעיונות למתכונים, להחליף חוויות, ולעשות לייק לפוסטים ותגובות שאתם מתחברים אליהם. הניסיון שלנו מראה שאנשים שפעילים בקבוצת הפייסבוק עושים את השינוי בקלות רבה יותר. אגב, אם אתם לא בפייסבוק, אתם יכולים לפתוח חשבון רק בשביל האתגר ולא לחשוף שום דבר על עצמכם מעבר להשתתפות בקבוצה הסודית.

מה זה "האתגר היומי"?

במהלך האתגר נפרסם מדי יום בקבוצה את האתגר היומי – משימה קטנה, לרוב די קלה וטעימה, למשל: לאכול קינוח טבעוני, להכין סנדוויץ' או לבשל עם טופו. לעתים תצטרכו לצאת לקניות, ולפעמים תצטרכו לאזור אומץ ולהיכנס למטבח, או לצאת למסעדה. קחו את ההזדמנות הזאת להכיר טעמים חדשים, לפגוש מאכלים שלא הכרתם ולשחק באוכל. זה כיף ומתגמל גם בלי קשר למעבר לטבעונות.

אני כבר טבעוני/ת, ואני רוצה שגם חבריי / בני המשפחה שלי יעברו לטבעונות. איך עושים את זה דרך האתגר?

אם הם מעל גיל 16, הכי טוב שהם יצטרפו בעצמם. שלחו להם את טופס ההרשמה לאתגר. הם לא צריכים להתחייב להתמיד בטבעונות, אלא רק להסכים להתנסות ל-22 יום. במקביל, כדאי שגם אתם תצטרפו לאותו סבב של האתגר כדי ללוות אותם ולעזור להם. כאן תמצאו טופס שמיועד לאנשים שמלווים אדם אחר באתגר.

אם האתגר מתקיים בפייסבוק, למה צריך למלא בטופס את הטלפון והמייל?

הליווי שלנו אכן מתבצע רק בפייסבוק, אבל חלק מהנרשמים מקבלים הדרכה ראשונית בטלפון. אם אינכם מעוניינים, אתם יכולים לדלג על השאלה הזו. במייל אנחנו שולחים את התכנים פעם ביומיים במהלך האתגר. אם אינכם מעוניינים, כתבו מייל שגוי או לא פעיל. אנו ממליצים כן לקבל את המייל כדי לקבל תזכורת לאתגרים ולשמור את המידע למקרה שתזדקקו לו, ממילא ניתן להסיר את כתובתכם מהרשימה בכל עת.

ואם אני לא רוצה לעבור לטבעונות בבת אחת?

בשביל זה יש לנו תוכנית הכנה 🙂 לפני שהאתגר מתחיל, הקבוצה שלכם בשלב ביניים של הכנה, שבהלכה אתם מגששים וטועמים בלי להתחייב לכלום. זה לא קשה להתמיד בטבעונות ל-22 ימים, אבל גם אם לא כל-כך הצלחתם, תמיד אפשר להירשם לאתגר הבא.
לאלו שעדיין אוכלים בשר יש לכם גם אפשרות לבחור במסלול מותאם אישית שמיועד עבורכם ונקרא "מעיפים את הבשר מהצלחת".

אני בהריון, האתגר מתאים לי?

אין בעיה להיות טבעונית במהלך ההריון, ואף יש לכך יתרונות במניעת סוכרת הריון ומניעת עלייה עודפת במשקל. אבל אם עד כה התפריט שלך היה מבוסס בעיקר על בשר, ביצים וחלב, ייתכן שיהיה זה נכון עבורך לבצע את המעבר באופן הדרגתי יותר. שינויים קיצוניים מדי בתזונה עלולים לפגוע בהתפתחות העובר וחלילה לגרום להפלה. אין זה קשור לתזונה הטבעונית כשלעצמה אלא לעצם המעבר החד. זה לא אומר שעלייך לוותר על הטבעונות, אבל זה כן אומר שכדאי לעשות את זה בהדרגה בתקופה המיוחדת שבה את נמצאת. אנו ממליצים לך להירשם לסיבוב ראשון של האתגר שבו תנסי להפחית את צריכת המזון מהחי, ובהמשך להירשם לעוד סיבוב שבו תנסי כבר טבעונות מלאה.

אני ספורטאי/ת, האתגר מתאים לי?

בטח! אין בעיה להיות טבעונים ולעשות ספורט, בחלק מהמקרים זה אפילו משפר את הביצועים. כדאי כבר עכשיו לקרוא את הכתבה של הדיאטנית של האתגר על טבעונות וספורט. כמו כן, בין המדריכים באתגר יש טבעונים ותיקים שהם גם ספורטאים שזמינים בשבילכם לכל שאלה ועצה.

ניסיתי פעם טבעונות, והרגשתי חלש/ה. אתם חושבים שהאתגר יעזור לי לעשות את זה יותר נכון?

אנחנו מצטערים לשמוע שההתנסות שלך בטבעונות היתה לא כל-כך מוצלחת. האתגר בהחלט יוכל לעזור לך לעשות את השינוי בצורה יותר נכונה. אנחנו שמים דגש רב על תזונה מאוזנת ומגוונת שמספקת לגוף את כל מה שהוא צריך. לפעמים מעברים חדים בתזונה יכולים לגרום לתחושת חולשה בתחילת הדרך, ובדרך כלל המצב הזה חולף תוך כמה שבועות כשהגוף מתרגל לתזונה החדשה.

אני אוכל/ת בשר אבל הילד שלי עבר לטבעונות ואני לא יודע/ת מה לבשל לו, האתגר מתאים לי?

קודם כל, אם הבן שלך מעל גיל 16 מאוד מומלץ שהוא יצטרף בעצמו לאתגר (יש לנו קבוצות מיוחדות לנוער). בנוסף, אם את/ה מעוניינ/ת לנסות בעצמך טבעונות ולו רק ל-22 יום, את/ה יותר ממוזמנ/ת להצטרף לאתגר ולחוות אותו יחד עם הילד שלך.
אם זה פחות מתאים, אנחנו ממליצים להצטרף לקבוצת בישול טבעוני לילדים ולקבל טיפים ורעיונות וכדאי גם להכיר את חוברת המתכונים הטבעוניים לכל המשפחה שכתבו קבוצת דיאטניות טבעוניות. כמו-כן, מומלץ לבוא יחד איתו ליעוץ אישי אצל תזונאית. אפשר לפנות לתזונאית דרך אנונימוס או לפנות לאחת התזונאיות ברשימה כאן.

אני טבעוני/ת כבר שלושה חודשים, יש טעם שאצטרף לאתגר?

בהחלט. מהניסיון שלנו, טבעונים חדשים יוצאים נשכרים מהאתגר, במיוחד אם הם מיישמים את האתגרים היומיים ומשתפים בקבוצה. אנחנו בטוחים שיש כמה דברים שעדיין לא הספקת להכיר כטבעוני/ת חדש/ה.

יש לי צליאק, האם אני יכול/ה להצטרף לאתגר?

בהחלט כן, יש לנו אפילו תפריט לדוגמא באתגר במיוחד לחולי צליאק.

יש לי סוכרת / מחלת לב, האם אני יכול/ה להצטרף לאתגר?

כן. אך מאחר שמעבר לתזונה טבעונית עשוי לשנות את מינוני התרופות שלך, חשוב לעדכן את הרופא המטפל בשינוי התזונה שעשית. כמו כן אנחנו מאוד ממליצים להגיע לייעוץ אישי אצל תזונאית קלינית במקביל לאתגר. אפשר לפנות לתזונאית דרך אנונימוס או לפנות לאחת התזונאיות ברשימה כאן..

יש לי קרוהן / קוליטיס, אני יכול/ה להצטרף לאתגר?

תזונה טבעונית בהחלט יכולה להתאים לחולים במחלת מעי דלקתית וייתכן שאף לסייע בשמירה על רמיסיה. אבל מאחר שהמעבר לתזונה טבעונית בהכרח מעלה את כמויות הסיבים בתזונה, חשוב לבצע את המהלך באופן מבוקר, רצוי בליווי דיאטנית המתמחה בגסטרו ובטבעונות – ישנן כמה דיאטניות ברשימה כאן. נוכל לצרף אותך לאתגר רק בתנאי שתתחייב/י לקבל במקביל ייעוץ פרטני מתזונאית מוסמכת.

אני סובל/ת מהפרעת אכילה, האם אני יכול/ה להצטרף לאתגר?

לצערנו לא. האתגר אינו מתאים לסובלים מהפרעות אכילה. במידה שאת/ה מעוניין/ת לעבור לטבעונות חשוב שתקבל/י ייעוץ אישי אצל דיאטנית המתמחה בהפרעות אכילה, כיצד לעשות זאת נכון מבלי להחמיר חלילה את הבעיה. ישנן כמה דיאטניות מתאימות ברשימה כאן.