הידעת? תוכלי להישאר טבעונית גם במהלך ההיריון!

אין בעיה להיות טבעונית במהלך ההריון - ואף יש לכך יתרונות במניעת סוכרת הריון ומניעת עליה עודפת במשקל במהלך ההריון.
אך על מה צריך להקפיד בתור טבעונית בהריון? הנה כמה כללים פשוטים:

1. בלי שינויים קיצוניים בתזונה – במידה שהתפריט שלך עד האתגר היה מבוסס על בשר ביצים וחלב עד עכשיו, יתכן שיהיה זה נכון עבורך לבצע את המעבר באופן הדרגתי יותר. שינויים קיצוניים מידי עלולים לפגוע בהתפתחות העובר וחלילה גם להפלה. אין זה קשור לתזונה הטבעונית כשלעצמה אלא לעצם המעבר החד. זה לא אומר שעלייך לוותר על הטבעונות, אבל זה כן אומר שאולי נכון יותר לעשות את זה בהדרגה בסטטוס המיוחד שבו את נמצאת. אולי באתגר הראשון יהיה נכון יותר לנסות להפחית את הצריכה ואז להרשם בחודש הבא לעוד סיבוב שבו תנסי כבר טבעונות מלאה.

2. חלבון – אין בעיה להרכיב ארוחות שמכילות מספיק חלבון בהריון, כפי שאין בעיה להשיג מספיק חלבון בתזונה באופן כללי. אך כן חשוב בהריון להקפיד על הנושא יותר ולכלול רכיבים עתירי חלבון (קטניות, טופו, שבבי סויה, חלב סויה, סייטן) לפחות בשתי ארוחות ביום ואף יותר.

3. יוד – נשים בהריון ומניקות זקוקות לכמות גבוהה במיוחד של יוד בתזונה שלהן הן עבור התפתחות תקינה של העובר והן כדי למנוע פגיעה בפעילות בלוטת התריס שלהן עצמן. הדרך לעשות זאת היא לצרוך מזון המכיל אצות וואקמה או קומבו או קלפ מספר פעמים בשבוע או ליטול תוסף מתאים.

4. תוספים – חומצה פולית, ויטמין 12B וברזל – ההמלצה של משרד הבריאות הישראלי לכלל הנשים בהריון, היא ליטול תוסף של חומצה פולית לפני ולאורך כל ההריון. כמו כן ליטול תוסף ברזל החל מהחודש השלישי ועד שישה שבועות לאחר הלידה. אני ממליצה להקשיב להמלצת משרד הבריאות ולהוסיף לה גם נטילה יומיומית של תוסף של 12B לאורך כל ההריון וגם לאורך ההנקה.

5. אומגה 3 – המקור לאומגה 3 בתזונה טבעונית הוא זרעי צ'יה או זרעי פשתן. לרוב הטבעונים והטבעוניות המקור הזה הוא מספק. לנשים בהריון ומניקות שרוצות להיות בטוחות שכמות האומגה 3 שהן צורכות מספיקה באופן ודאי, אני ממליצה ליטול תוסף אומגה 3 צמחי העשוי מאצות. אפשר לקנות בארץ תוסף כזה של חברת סולגאר ושל חברת טבע או להזמין מחו"ל.

6. מומלץ להתייעץ עם דיאטנית במידת הצורך. אם את מתקשה או לא בטוחה כיצד לישם את ההמלצות האמורות כאן, ישנן דיאטניות רבות שיוכלו לסייע לך,
דוגמת הדיאטניות באנימלס (לחצי כאן לצפייה ברשימה),
או אחת הדיאטניות שברשימה כאן.

רוצה לנסות טבעונות בחינם?

טבעונות בהיריון

לינקים מומלצים - תזונה מהצומח בהיריון ובהנקה

אני ממליצה גם לקרוא את המאמר המלא שלי בנושא, בלחיצה כאן.

למידע על הנקה כדאי לקרוא את הכתבה של הדיאטנית אורית אופיר בנושא, בלחיצה כאן.