מה אוכלים טבעונים?

התשובה הקצרה לשאלה מה טבעונים אוכלים היא: הכל, אבל מהצומח – המבורגרים, גבינות, עוגיות, חטיפים, סלטים, תבשילים וכו'.

התזונה הטבעונית מבוססת על שפע הירקות, הפירות, הדגנים, הקטניות, האגוזים, הזרעים והשקדים שמהם אפשר להכין מבחר עצום של מאכלים. כשחושבים על זה קצת מגלים שהרבה מאכלים פופולריים שאנחנו לא רגילים לחשוב עליהם כעל טבעוניים, הם לגמרי כאלה: פלאפל, חומוס, פסטה אלי אוליו, פתיתים ברוטב אדום, אורז עם דאל עדשים, סושי אבוקדו, עוגיות אוראו, פתיבר ועוד ועוד.

טבעונים גם ממשיכים ליהנות מחלב בקפה, אבל משתמשים בחלב סויה, שיבולת שועל, אורז או שקדים. על הפיצה שלנו יש גבינה טבעונית וההמבורגר העסיסי שאנחנו אוכלים יהיה מסויה, חלבוני אפונה, קטניות או דגנים.

אוכלים הכל, אבל מהצומח

מה טבעונים לא אוכלים?

טבעונים בוחרים שלא לצרוך מזונות שמכילים רכיבים מהחי (בשר, עוף, דגים, מוצרי חלב, ביצים ודבש). אבל למרות החשש שיש לחלק מהאנשים שהמעבר לטבעונות יצמצם את האפשרויות שלהם, מניסיוננו זה לרוב לא המצב.

טבעונים מתחילים בדרך כלל מוסיפים בהדרגה לרפטואר שלהם מגוון חומרי גלם, שיטות בישול ומתכונים חדשים. בתהליך מגלים גם שימושים חדשים לחומרי גלם מוכרים כמו בננה או רסק תפוחים. ופתאום המקרר והמזווה מתמלאים במוצרים מדהימים כמו יובה, אטריות סובה וקרם קוקוס שהרבה פעמים מגלים בזכות הטבעונות.

לפעמים הטבעונות אפילו מחזירה לאנשים את חדוות הבישול שנפגעה בעקבות מפגש מסריח עם ביצה מקולקלת, או היתקלות בנתח בשר שהזכיר להם את החיה ממנה בא. ואילו האפשרות לטעום את בלילת העוגה בלי חשש סלמונלה (ואפילו לאכול קצת בצק עוגיות לא מבושל!), הופכת את האפייה לחוויה מהנה בהרבה.

מחליפים את חלב הפרה בחלב צמחי

מה ההבדל בין צמחונות לטבעונות?

גם צמחונים וגם טבעונים בוחרים שלא לאכול בעלי חיים. אבל בזמן שטבעונים נמנעים מכל המרכיבים שמקורם בחי, צמחונים נמנעים מלאכול בעלי חיים – וממשיכים לאכול מוצרי חלב, ביצים ודבש. חלק קטן מהצמחונים אוכלים דגים. במקרים רבים הבחירה להמשיך לאכול דגים נובעת מהתפיסה שהייתה רווחת בעבר, שדגים לא יכולים לחוש כאב. אבל מחקרים עדכניים מראים שדגים מסוגלים חשים כאב ממש כמו עופות ויונקים.

לפעמים צמחונות היא תחנה בדרך לטבעונות. בעיקר כשמדובר בצמחונים מטעמים אידיאולוגיים שמגלים את המחיר הכבד שמשלמות הפרות והתרנגולות ש"מייצרות" את החלב והביצים.

מומחים ממליצים על תזונה מבוססת צומח

טבעונות מוכרת על ידי ארגוני התזונה הגדולים בעולם כתזונה מומלצת לכל שלבי החיים, והיא מתאימה גם לתינוקות, לילדים ולספורטאים. תזונה זו כבר נקשרה לסיכון נמוך יותר למצבים כמו מחלות לב, רמות שומנים גבוהות ולחץ דם גבוה. אבל לא כל אוכל טבעוני הוא בהכרח גם בריא. לא חסר ג'אנק פוד טבעוני שאוכלים רק כי הוא טעים, ולא בגלל ערכים תזונתיים. ועדיין, המעבר לטבעונות מייצר הזדמנות מעולה למי שרוצים לפתח עוד הרגלי תזונה מיטיבים. למידע נוסף על תזונה טבעונית בריאה >>

תזונה טבעונית בריאה

לא כל הטבעונים אוכלים אותו הדבר

בשנים האחרונות המון ישראלים עברו לטבעונות, וכמו שאפשר לנחש לא כולם אוכלים בדיוק אותו הדבר. חלק אוכלים מאוד בריא, אחרים נהנים מג'אנק פוד במידה (או בהגזמה). לא כולם אוכלים טופו וסייטן ולא כולם אוהבים סלט. מי שלא נהנתה מחסה לפני הטבעונות, כנראה לא תתאהב בה ברגע שתפסיק לאכול מוצרים מהחי. יש מספיק מבחר כדי שכל אחד ואחת ימצאו את מה שמתאים וטעים להם. ובניגוד למה שחלק חושבים, גם אין קשר בין טבעונות להימנעות מגלוטן או מסוכר.

כדי להיות טבעונים צריך לדעת לבשל?

כדי לאכול אוכל טבעוני טעים לא חייבים להיות בשלנים מדופלמים. יש מבחר גדול של מתכונים פשוטים, מוצרים מוכנים לחימום בבית ומנות בבתי קפה ומסעדות.

בישול טבעוני יכול להיות פשוט מאוד, ולהתמקד בארוחות זריזות ובקיצורי דרך במטבח. כמובן שמי שמעוניינים להנביט קטניות או להכין טופו בעצמם יכולים לעשות זאת (וזה אפילו לא כזה מורכב!), אבל זה לא תנאי מקדים לטבעונות, ואפשר לבשל קטניות לא מונבטות ולקנות טופו בסופר.

הבחירה בידך: להשקיע בבישולים, לבשל צ'יק צ'ק או לקנות אוכל מוכן

איפה מוצאים מתכונים טבעוניים?

יש המון אתרי אינטרנט (כמו אתר הצמחונות והטבעונות הישראלי), ספרי בישול, בלוגים, קבוצות פייסבוק, חשבונות אינסטגרם וחשבונות טיקטוק מהארץ והעולם שמציעים רק מתכונים טבעוניים. בנוסף, כמעט כל בלוג אוכל שמכבד את עצמו מציע גם קטגוריה של מתכונים טבעוניים, ככה שגם בבלוגים האהובים עליכם כנראה יש מתכונים על טהרת הצומח. ואם אתם רוצים לקבל מתכונים שווים ישר לוואטסאפ מומלץ להירשם לאתגר 22. צוות ההדרכה שלנו אפילו ימליץ לכם על מתכונים שמתאימים בדיוק למה שאתם מחפשים.

יש המון מתכונים באינטרנט

טבעונות זו רק תזונה?

ההגדרה הרשמית של טבעונות מתייחסת אמנם לתזונה. אבל בניגוד להרבה דיאטות אחרות, טבעונות היא לרוב בחירה אידיאולוגית שמתבטאת בעוד תחומי חיים. רוב הטבעונים מודעים למה שקורה בתעשיות העור, הפרווה, הנוצות והצמר – ולכן נמנעים גם ממוצרים אחרים שמקורם מהחי. רובם גם בוחרים שלא לקנות מוצרי קוסמטיקה וטיפוח שנוסו על בעלי חיים. למרבה השמחה כיום יש המון מוצרים נטולי אכזריות, כולל נעליים, שמיכות פוך ותיקים.

זה קל להיות טבעונים?

טבעונים ותיקים מעידים שתזונה טבעונית מאוזנת היא קלה לבישול, מגוונת וטעימה. ועדיין יצירת הרגלים חדשים דורשת קצת הסתגלות, וטבעונות אינה יוצאת דופן. בתחילת הדרך עלולים לצוץ אתגרים ודילמות, וזה טבעי ומובן. אבל למזלנו ישראל נחשבת למדינה ידידותית לטבעונים עם שפע מסעדות טבעוניות, ירקות ופירות טריים והמון חומרי גלם ומוצרים מוגמרים ללא רכיבים מהחי – מה שהופך את השינוי לפשוט יחסית.

רוצה לנסות טבעונות בקלות? אתגר 22 הוא המקום הנכון בשבילך. באתגר מנסים תזונה מהצומח למשך 22 ימים בליווי דיאטנית קלינית וצוות הדרכה קשוב שמציע המון מתכונים וטיפים שווים. וכל זה לגמרי בחינם!

טבעונות מנסים ביחד!
מוכנים לאתגר? הצטרפו לאלפי משתתפים לחוויה טבעונית של 22 יום וקבלו מתכונים משגעים, הדרכה אישית וליווי של תזונאיות קליניות!
* ישמש לתקשורת ווצאפ עם רכזת האתגר. ניתן להסיר בכל עת.
* אתגר הנוער מתקיים בוואטסאפ
תכף מסיימים
ההרשמה לאתגר 22 לנוער היא לגילאי 12 ומעלה ומחייבת אישור הורים.
עליך לבדוק מול הוריך את העניין, ולבקש מהם לאשר:
אני
מאשר/ת את השתתפות בני/בתי באתגר 22
אתגר 22 פתוח לגילאי 12 ומעלה. אם גילך פחות מ-12 ואת/ה רוצה לעבור לטבעונות, כדאי שתגיע ליעוץ אישי אצל דיאטנית המתמחה בצמחונות וטבעונות, אפשר למצוא דיאטניות כאלו כאן: https://etgar22.co.il/dietitians

תנאי השימוש של אתגר 22

הצהרה: ידוע לי, שההשתתפות בקבוצה, לרבות הטיפים, ההסברים והתשובות שמתפרסמים בה, לא מחליפה יעוץ מקצועי (תזונתי, רפואי או אחר), ושהאחריות לאכול באופן מאוזן ובריא, הינה בלעדית על המשתתפ/ת.

עמותת אנימלס וצוות אתגר 22 לא יהיו אחראיים על כל בעיה בריאותית או אחרת, שעלולה לקרות עקב תזונה או התנהלות שלי במסגרת ההשתתפות באתגר.

כמו כן, ידוע לי שההסברים הרפואיים והתזונתיים באתגר, הם כלליים ולא יכולים לקחת בחשבון מאפיינים ודרישות בריאותיים של כל אחד מהמשתתפים.

האתגר לבדו לא יכול להוות מסגרת בלעדית לאנשים בעלי מחלות או דרישות בריאותיות/תזונתיות/נפשיות ייחודיות, כגון הפרעות אכילה, מחלות במערכת העיכול, ניתוח בריאטרי והריון. במקרים אילו, מומלץ לפעול בליווי אישי של איש מקצוע מתאים במקום או במקביל להשתתפות באתגר.

פרטיך האישיים, לרבות מספר הטלפון, ישמשו להכנסתך לרשימת התפוצה שלנו (לקבלת עידכונים במייל ובסמס). ניתן להסיר את עצמך מרשימת התפוצה בכל עת.

עמותת אנימלס היא המפעילה של תכנית אתגר 22.